Creëer een prettige en veilige leeromgeving voor álle kinderen
Maud is bestuurslid Actie van de Stichting Asian Raisins, één van de leidende organisaties in het bestrijden van racisme jegens Oost- en Zuidoost-Aziatische mensen in Nederland. Ze is vastberaden en gemotiveerd om de wereld mooier achter te laten. Naast dat ze bezig is met het afronden van haar master in Crisis and Security Management, is ze werkzaam in het publieke domein, speelt ze drums, bezoekt ze concerten en duikt ze diep in het cyberdomein.
Alle geportretteerden kozen een mensenrecht waar ze veel aandacht aan besteden in hun leven en werk.
Je koos voor het recht op gelijke behandeling voor iedereen. Waarom?
Asian Raisins zet zich in voor een meer gelijkwaardig, representatief en inclusief Nederland dat uiteindelijk hopelijk racismevrij wordt. Daarvoor is er verandering nodig op institutioneel én op individueel niveau – hoe gaan we met elkaar om?
Voor onze campagne Stop Hanky Panky Shanghai konden we helaas putten uit tal van persoonlijke ervaringen. Van onszelf en uit onze gemeenschappen. Onder de mensen uit onze gemeenschappen (4.000 op Facebook, 9.000 op Instagram en 300 op Discord) zijn voorbeelden van racistische bejegening op straat tot misrepresentatie in de media, het gesprek van de dag. We hebben gekeken naar wat nu echt effectief is in het bestrijden van anti-Aziatisch racisme en ervoor gekozen om ons te richten op het onderwijs. Het is één van de meest invloedrijke instituties van onze samenleving. En het is de plek waar onze kinderen worden gevormd, waar ze belangrijke lessen leren over sociale interactie.
Voor een buitenstaander lijkt het misschien onschuldig. Een zogenaamd verjaardagslied met een paar verzonnen en zogenaamd Chinees-klinkende woorden die bij elkaar gegooid worden. Maar ik heb dat lied zelf moeten aanhoren vanaf groep 1 op de basisschool. Waarbij iedereen diens ogen naar achteren trok: een ronduit racistisch gebaar. Ik wilde het liefst niet jarig zijn. Als kind krijg je het verkeerde beeld over je eigen cultuur en je gaat je onzeker voelen. En voor niet-Oost- en Zuidoost-Aziatische kinderen is het kwalijk dat ze schadelijk en racistisch gedrag aangeleerd krijgen en dat dit genormaliseerd wordt.
We merken dat kinderen heel begripvol zijn als je ze uitlegt dat het lied en bijbehorend gedrag kwetsend is voor anderen. De weerstand zit meer bij ouders, leerkrachten en op de institutionele niveaus van schoolbesturen en PABO’s. Om toe te werken naar een inclusieve leeromgeving voor ieder kind hebben we een lespakket gemaakt voor groep 7 en 8. Het bevat een tool die kinderen en volwassenen bewust maakt van discriminatie in het algemeen en specifiek van anti-Aziatisch racisme. Ook zit er een nieuwsbrief bij voor de ouders. Iedereen kan het downloaden op onze website.
Wij zien dit lespakket als een eerste stap. Uiteindelijk hopen we dat alle PABO-studenten als onderdeel van het curriculum leren over verschillende culturen en afkomsten en het tegengaan van racisme in de klas. We roepen PABO’s en andere onderwijsinstituten dan ook op: wacht niet tot de overheid het, hopelijk binnenkort, verplicht maakt of van je eist, maar begin vandaag nog met hier werk van maken. Zo creëer je een prettige en veilige leeromgeving voor álle kinderen.
Wat betekenen mensenrechten voor jou?
Niemand kiest ervoor hoe die geboren wordt. In mijn ideale wereld wordt niemand daarop beoordeeld en heeft iedereen dezelfde rechten op vrijheid, ontplooiing en levensgeluk.