Knap hoe kinderen verder kunnen kijken dan hun eigen wereld | Mensenrechten voor iedereen Ga naar inhoud

Laat je inspireren

Dit zijn verhalen van mensen die zich met hart en ziel inzetten voor mensenrechten in onze samenleving. Mensen die onvermoeibaar opkomen voor jouw mensenrechten.

Sta stil bij
mensenrechten
Lotte staat en heeft een roze jumpsuit aan en kijkt de cameralens in.  Op de achtergrond een afbeelding van een meisje met een UNICEF tas over haar schouder.
Lotte Raisifar (Foto: Tirzah Schnater)

Knap hoe kinderen verder kunnen kijken dan hun eigen wereld

Lotte Raisifar, specialist kinderrechten educatie en participatie bij UNICEF Nederland

Sinds vier jaar werkt Lotte aan jeugdeducatieprojecten bij UNICEF Nederland. Een daarvan is een gastles in de klas waarbij basisschoolkinderen leren over de kinderrechten uit het Kinderrechtenverdrag, dat sinds 1995 in Nederland geldt. ‘Ik zie het als mijn opdracht om de woorden te vinden die maken dat kinderrechten echt gaan leven.’ Dat begint al met uitleggen hoe ze zijn ingedeeld, door samen met de klas alle kinderrechten op kaarten in een cirkel te leggen. ‘Je hebt kinderrechten ter bescherming voor dingen die niet goed voor je zijn, zoals mishandeling en misbruik. Er zijn ook kinderrechten die zorgen dat je meetelt en dat je gelijk behandeld wordt. En er zijn rechten die zorgen dat je de dingen krijgt die je écht nodig hebt: onderwijs, een huis, goede voeding. Kinderrechten zijn mensenrechten maar dan speciaal voor kinderen. Je hebt ze tot je achttiende, maar daarna is het niet klaar zeg ik altijd, want dan heb je mensenrechten. Als kind heb je eigenlijk bonusrechten. Omdat je afhankelijk bent van volwassenen, heb je extra bescherming nodig.’

Lotte ziet vaak al een sterk ontwikkeld gevoel voor rechtvaardigheid bij basisschoolleerlingen. ‘Knap hoe ze verder kunnen kijken dan hun eigen wereld. Er kwam bijvoorbeeld een keer een discussie op gang over vluchtelingen uit Oekraïne en Syrië en waarom deze mensen anders behandeld werden. Ik ben dan echt onder de indruk van de fijngevoeligheid. Hoe goed ze daar over kunnen praten.’

Het verschilt per klas van hoeveel kinderen zélf de rechten zijn geschonden. ‘Maar ze zijn er altijd: kinderen die niet fijn opgroeien bij hun ouders, die niet altijd krijgen wat ze nodig hebben. Meestal weten leerkrachten daar wel van, in de les komt niet iets nieuws naar boven. Maar het is belangrijk om alle rechten te benoemen, ook recht op bescherming tegen mishandeling en misbruik bijvoorbeeld. En te vertellen wat je kunt doen als je rechten worden geschonden. Praten met iemand die je vertrouwt, bellen met de kindertelefoon of de kinderombudsman.’

Alle geportretteerden kiezen een mensenrecht waar ze veel aandacht aan besteden in hun leven en hun werk.

Je koos voor het recht op informatie. Waarom?
‘In mijn rol is het belangrijk dat ik me steeds afvraag: hoe ontvangt iemand mijn informatie? Lever ik het op de juiste manier aan? In begrijpelijke taal bijvoorbeeld, en door voorbeelden uit hun belevingswereld te gebruiken. Ik heb liever dat kinderen heel erg nieuwsgierig worden en dat ze het nog niet helemaal snappen, dan dat je ze helemaal overspoelt met informatie en dat ze afhaken. Maar mijn opdracht reikt eigenlijk nog veel verder. Uiteindelijk heeft elk kind het recht om te weten wat zijn kinderrechten zijn. Want als je niet weet waar je recht op hebt, weet je ook niet waar je voor op kunt komen.’

Wat betekenen mensenrechten voor jou?
‘Mensenrechten en kinderrechten zijn van groot belang. Helaas leven we in een wereld waarin die rechten nog steeds iedere dag geschonden worden. We zien heel veel dingen misgaan. Ik kan me voorstellen dat je je als kind – en misschien ook als volwassene – machteloos kunt voelen hierover. Ik wil graag laten zien hoe je je rechten weer als een kracht kunt zien.’

Meer verhalen

Maud heeft een blouse aan, kijkt recht in de camera en de foto is vanaf de middel genomen
Creëer een prettige en veilige leeromgeving voor álle kinderen
Maud, Bestuurslid Actie bij Stichting Asian Raisins
Lees dit verhaal ›
Portret van wielrenner Sebastien Sutherland: heeft tatoeages en een wielrenoutfit aan, zit op een wielrenfiets met een helm op en kijkt naar rechts
Being visibly myself in the cycling world, can help others to be visible too
Sebastien Sutherland, Cyclist at Pride & Sports
Lees dit verhaal ›
Cylus glimlacht breed.
Kansenongelijkheid in het onderwijs werkt door in de levens van heel veel mensen
Cylus Kawesi, Bestuurslid bij Landelijk Aktie Komitee Scholieren
Lees dit verhaal ›
Benny staat, heeft een lichtgekleurd overhemd en spijkerbroek aan en kijkt naar links
Ik wil laten zien dat dove mensen ook horen bij het politieke proces
Benny Elferink, Directeur Nederlands Gebarencentrum
Lees dit verhaal ›
Marjolein draagt een turkooisblauw shirt en heeft tattoos op haar armen.
Het zijn de verhalen die je bewust maken van de wereld om je heen
Marjolein Hordijk , Programmamaker bij Bibliotheek Gelderland Zuid
Lees dit verhaal ›
BeyonG staat in een jurk met haar arm in haar rechterzijde en in haar huis voor een muur met fotolijsten aan de muur
Ik wil laten zien hoe gelukkig je kunt zijn als je jezelf bent
BeyonG, Event manager bij Pride Amsterdam
Lees dit verhaal ›
Joost heeft de armen over elkaar, heeft een denim blouse aan, kijkt recht in de camera met een lach en de foto is vanaf de middel genomen
Onderwijs geeft kinderen de kans om zich te ontwikkelen
Joost van der Brugge, Leerkracht op een basisschool in Amsterdam
Lees dit verhaal ›
Wouter heeft een donkergrijs colbert aan met daaronder een overhemd. Hij kijkt naar links.
Mensenrechten beschrijven de basisbenodigdheden voor een goed leven
Wouter Ubbink, VN-jongerenvertegenwoordiger Biodiversiteit en Voedsel bij NJR
Lees dit verhaal ›
Wouter heeft een bril op en draagt een spijkerjack. Hij lacht breed in de camera.
Ik zoek in mijn werk steeds de mogelijkheden om de drempel te verlagen voor mensen om mee te doen
Wouter Marinissen, Projectmedewerker educatie bij Bibliotheek Gelderland Zuid
Lees dit verhaal ›
Iris heeft een lichtgekleurde trui aan en kijkt naar rechts.
Recht op informatie betekent meer kennis van de wereld
Iris Wijnen, Adviseur Diversiteit en Inclusiviteit bij Provincie Gelderland
Lees dit verhaal ›
Celien staat rechtop met haar handen ineen. Ze draagt een paars shirt en kijkt naar links.
Ik ben van mening dat iedereen het recht heeft op een mooi leven
Celien Anches, Oprichter Mommy's Poppin & MensenrechtenMens 2022
Lees dit verhaal ›
Marzouka kijkt rechts beneden, terwijl ze op een stoel zit.
Als we meer met elkaar van mens tot mens zouden omgaan, dan zou de samenleving gelijkwaardiger zijn
Marzouka Boulaghbage, Oprichter Stichting Al Amal
Lees dit verhaal ›
Michelle kijkt links omhoog richting het licht. Ze draagt een zwart shirt.
We hebben juist waarden zoals zorg en barmhartigheid nodig
Michelle van Tongerloo, Huisarts en straatarts
Lees dit verhaal ›
Jacobine Geel poseert voor een olijfgroene achtergrond en kijkt naar links.
Menselijke waardigheid is als een vloertje waar andere mensenrechten op rusten
Jacobine Geel, Voorzitter van het College voor de Rechten van de Mens
Lees dit verhaal ›
Joost heeft een hoornen bril op en kijkt in de camera. Hij draagt een lila coltrui met witte gebreide trui overheen
Zorg voor een beter klimaat en dus een betere leefomgeving is zo belangrijk
Joost Wijffels, Activist bij Extinction Rebellion
Lees dit verhaal ›

Kom in actie

Gebruik onze materialen om aandacht te vragen voor mensenrechten in Nederland. Bijvoorbeeld thuis, op je werk, op school, bij je sportclub, op straat of online. Dat kan in het groot en in het klein. Er is een aantal activiteiten dat je kunt doen:

• Deel jouw ervaringen op sociale media #MensenrechtenVoorIedereen
• Maak jouw mensenrechten zichtbaar met posters en stickers 
• Geef aandacht aan de betekenis van mensenrechten op jouw school
• Luister naar experts over complexe vraagstukken rond mensenrechten
• Geef uitleg over het melden van discriminatie bij het College

Heb je vragen of hulp nodig? Stuur ons dan een bericht: communicatie@mensenrechten.nl.